К О Н К
К О Н К У Р С И
У Р С И
активан
Рок:   04.02.2026.

МЕДИЈСКА ПАРТНЕРСТВА 2026 – ПЛУРАЛИЗАМ

Отворен је Позив за достављање предлога за Медијска партнерства, са роком за подношење пројектних предлога до 4. фебруара 2026. године у 17:00 часова (CET).

Подршка за Медијска партнерства спроводи се у оквиру Међусекторског потпрограма, који обухвата деловање у свим културним и креативним секторима (укључујући и аудиовизуелни), како би се подстакла међусекторска сарадња и иновације, као и активности у области информативних медија. Један од специфичних циљева Међусекторског потпрограма јесте јачање разноврсног, независног, слободног и плуралистичког медијског окружења, развој квалитетног новинарства и медијске писмености, чиме се негују слобода и уметничко изражавање, међукултурни дијалог и друштвена укљученост.

Независни медији имају кључну улогу у друштву и доприносе поштовању основних начела слободе медија, плурализма и грађанског учешћа.

Овим позивом омогућава се организацијама са искуством у области медија да успоставе и расподеле средства информативним медијским субјектима у секторима од посебног значаја за демократију – као што су локални и регионални медији, медији заједнице, истраживачко новинарство и медији специјализовани за вести од јавног интереса.

ЦИЉ И АКТИВНОСТИ

Циљ позива је подстицање сарадње и иновативних активности које доприносе развоју разноврсног, независног и плуралистичког медијског простора и медијске писмености, као и јачању слободе уметничког изражавања, међукултурног дијалога и друштвене инклузије.
Приоритет је подршка активностима које помажу медијима да се прилагоде стручним и технолошким променама, укључујући развој квалитетног новинарства и медијске писмености, посебно у дигиталном окружењу.

Овај позив усмерен је ка секторима медија од посебног значаја за демократију и грађанско учешће – укључујући локалне и регионалне медије, медије заједнице, истраживачко новинарство и организације које производе вести од јавног интереса. Подршка ће бити усмерена ка организацијама са искуством у медијима које ће додељивати каскадне грантове (ре-грантинг / подршка трећим странама).

Обавезно је успостављање шеме финансирања која циља на друге медијске организације. Средства могу да подрже активности које доприносе трансформацији рада циљних организација, укључујући:

  • иновације у уредничкој продукцији (нови формати, садржај), извештавању и моделима прихода;

  • унапређење дистрибуције и ширења вести;

  • развој публике и стратегије за изградњу заједнице;

  • развој техничких алата повезаних са овим темама;

  • обуке и едукације у наведеним областима.

Могуће је укључити и пратеће активности, попут развоја стандарда, показатеља, база знања, правних савета или додатних обука.

Пројекти морају бити у складу са интересима и приоритетима политика ЕУ и поштовати вредности Европске уније, као и смернице Европске комисије у вези са питањима репутације (нпр. активности подизања капацитета, комуникације, видљивости и дисеминације).

ФИНАНСИЈСКА ПОДРШКА ТРЕЋИМ СТРАНАМА

Финансијска подршка трећим странама дозвољена је у виду грантова или сличних облика помоћи и награда под следећим условима:

  • позиви морају бити отворени, јавно објављени и у складу са стандардима ЕУ о транспарентности, једнаком третману, сукобу интереса и поверљивости;

  • позиви морају бити отворени најмање два месеца;

  • резултати морају бити објављени на сајтовима учесника, укључујући опис изабраних пројеката, датуме доделе, трајање и правна имена и државе крајњих корисника;

  • позиви морају имати јасну европску димензију.

Финансијска подршка трећим странама прихватљива је за пројекте који успостављају шеме финансирања за медијске субјекте и независно новинарство.

Пријава мора јасно да образложи потребу за финансијском подршком трећим странама, начин управљања средствима и активности које се финансирају, као и очекиване резултате.

ПРИХВАТЉИВИ ПОДНОСИОЦИ

Прихватљиви подносиоци могу бити појединачне организације или конзорцијуми са најмање два партнера из земаља које учествују у програму Креативна Европа.
Позив је намењен посредничким организацијама које делују у области медија, а којима ће се доделити финансијска средства за успостављање програма финансирања медијских сектора којима је подршка најпотребнија.

То могу бити правна лица као што су медијска удружења, невладине и непрофитне организације, организације цивилног друштва, јавне институције, универзитети, истраживачки центри, новинарски фондови, организације за обуку медијских радника, фондације и слично.

Европска комисија позива организације-посреднике да успоставе посебне програме финансирања у областима информативних медија од посебне важности за демократију и грађанско учешће, односно медије који доприносе јавном дијалогу, информисању и користи за заједницу, а не само остваривању профита.

Ови сектори обухватају:

  • локалне и регионалне медије,

  • независно и истраживачко новинарство,

  • медије који пружају вести од јавног интереса и новинарство у јавном сервису.

БУЏЕТ И УСЛОВИ

Укупни расположиви буџет овог позива износи 6.900.000 евра, а максимална подршка по пројекту је до 2,5 милиона евра, са максималном стопом суфинансирања од 90% прихватљивих трошкова. Подносиоци морају обезбедити преостала средства, док се подгрантови у оквиру предложених пројеката могу у потпуности финансирати.

Рок за подношење пројектних предлога је 4. фебруар 2026. године, након чега следи процес евалуације током пролећа, а резултати ће бити објављени у лето 2026. године.

Пројекти се оцењују по четири категорије, уз минималан праг од 70/100 поена:

  • релевантност у односу на приоритете: макс. 35 поена,

  • квалитет садржаја и активности: макс. 35 поена,

  • управљање пројектом: макс. 10 поена,

  • дисеминација: макс. 20 поена.

Пријава се подноси онлајн путем портала Funding & Tenders Opportunities (FTOP).

Извор: Европска комисија / Програм Креативна Европа

Подели: