К О Н К
К О Н К У Р С И
У Р С И
активан
Рок:   04.02.2026.

МЕДИЈСКА ПАРТНЕРСТВА 2026 – САРАДЊА

Отворен је позив за достављање предлога за Медијска партнерства, са роком за подношење пројектних предлога до 4. фебруара 2026. године у 17:00 часова (CET).

Подршка за Медијска партнерства спроводи се у оквиру Међусекторског потпрограма, који, поред активности у свим културним и креативним секторима (укључујући и аудиовизуелни), подстиче међусекторску сарадњу и иновације, као и активности у области информативних медија. Један од специфичних циљева овог потпрограма јесте јачање разноврсног, независног, слободног и плуралистичког медијског окружења, развој квалитетног новинарства и медијске писмености, чиме се негују слобода и уметничко изражавање, међукултурни дијалог и друштвена укљученост.

Европски информативни медијски сектори имају незаменљиву и веома важну улогу у Европи, али се суочавају са бројним изазовима. Финансијска одрживост професионалног новинарства је под притиском, делимично због дигиталне транзиције, што доводи у питање економску стабилност и независност медија.

ЦИЉ И АКТИВНОСТИ

Програм подстиче сарадњу у области медијских политика и иновативне активности које подржавају и промовишу разноврсно, независно и плуралистичко медијско окружење и медијску писменост. На тај начин се јача слобода уметничког изражавања, међукултурни дијалог и друштвена укљученост.

Приоритети укључују прилагођавање структурним и технолошким променама у медијима и подстицање слободног, разноврсног и квалитетног новинарства, као и развој медијске писмености, нарочито у дигиталном окружењу.

Позив је усмерен на економску одрживост медија кроз прекограничну сарадњу која јача отпорност медијских организација. Циљ је подстаћи трансформацију медија, развој поузданог новинарства и професионалних вештина, на пример кроз нове пословне моделе и стандарде медијске продукције.

Предлози треба да укључе активности које најбоље доприносе циљевима конзорцијума. То могу бити догађаји, онлајн обуке и радионице за медијске стручњаке, програми размене, менторски програми, мапирање најбољих пракси, развој техничких стандарда на нивоу сектора, израда смерница и уредничких стандарда, практичних приручника, тестирање и развој платформи и техничких решења за размену идеја и најбољих пракси, промотивне активности или друге мере усмерене на јачање одрживости појединих медијских сектора.

Посебно се подстиче размена најбољих пракси међу актерима и подршка медијима који немају довољно средстава да се прилагоде дигиталном окружењу.

Подносиоци пријава позвани су да успоставе прекограничну медијску сарадњу. Предлози могу, између осталог, бити усмерени на развој бољих модела прихода и монетизације, нове приступе развоју публике, изградњу заједнице и маркетинг, развој заједничких професионалних или техничких стандарда, нове типове редакција, мреже за синдикацију или друге моделе размене садржаја и података међу медијима у Европи, као и подршку мањим медијским организацијама.

Када је реч о садржају, пројекти могу повећати ефикасност и квалитет извештавања кроз иновативне медијске сарадње. Могу тестирати нове методе и формате продукције или на друге колаборативне начине допринети високим стандардима медијске продукције. Такође могу подстаћи размену најбољих пракси међу новинарима и оптимизовати радне процесе за новинарске жанрове који захтевају више времена и ресурса.

Конзорцијуми се могу фокусирати на одређени (под)сектор медија (нпр. телевизија, радио, штампани медији) и/или новинарски жанр (нпр. дата новинарство, специјализовано новинарство).

ПРИХВАТЉИВИ ПОДНОСИОЦИ

Прихватљиви подносиоци су правна лица која могу бити непрофитне, јавне или приватне медијске куће (укључујући штампане и онлајн медије, радио, подкасте, телевизију итд.), као и друге организације усмерене на информативне медије — медијска удружења, невладине организације, новинарске фондове и организације које пружају обуке за медијске раднике.

Пројектне предлоге подносе конзорцијуми који окупљају најмање три партнера из најмање три земље које учествују у програму Креативна Европа. Пошто је циљ овог позива утицај на читав медијски сектор, охрабрују се предлози који укључују што већи број информативних медија.

Транснационални конзорцијуми медијских организација позивају се да се удруже како би подстакли трансформацију медија, поуздано извештавање и усавршавање стручних вештина у области информативних медија. Активности могу укључити развој стандарда медијске продукције, нових пословних модела, нових формата и жанрова, као и размену најбољих пракси.

Конзорцијуми се могу фокусирати на одређени (под)сектор информативних медија (нпр. ТВ, радио, штампа) и/или новинарски жанр (нпр. податковно или специјализовано новинарство).

БУЏЕТ И УСЛОВИ

За овај позив обезбеђено је 6.900.000 евра, а сваком пројекту може бити додељено највише 2.000.000 евра, са максималном стопом суфинансирања од 80% укупних прихватљивих трошкова.

Рок за подношење пројектних предлога је 4. фебруар 2026. године, након чега следи процес евалуације током пролећа, а резултати ће бити објављени у августу 2026. године (оквирни датум).

Пројекти се оцењују према четири основна критеријума, при чему је неопходно достићи минималан укупан праг од 70/100 поена:

  • релевантност у односу на приоритете: макс. 35 поена,

  • квалитет садржаја и активности: макс. 35 поена,

  • управљање пројектом: макс. 10 поена,

  • дисеминација: макс. 20 поена.

Пријава се подноси онлајн путем портала Funding and Tenders Opportunities (FTOP).

Извор: Европска комисија / Програм Креативна Европа

 
 
Подели: