МЕДИЈСКА ПИСМЕНОСТ 2026
Подршка за медијску писменост спроводи се у оквиру Међусекторског потпрограма, који, поред деловања у свим културним и креативним секторима (укључујући и аудиовизуелни), подстиче међусекторску сарадњу и иновације, као и активности у области информативних медија. Један од специфичних циљева потпрограма јесте јачање разноврсног, независног, слободног и плуралистичког медијског окружења, развој квалитетног новинарства и медијске писмености, чиме се негују слобода и уметничко изражавање, међукултурни дијалог и друштвена укљученост.
Предвиђена је подршка за сарадничке пројекте са јасно дефинисаним циљевима за унапређење медијске писмености, који се баве следећим приоритетима:
-
Пружање решења која грађанима омогућавају да развију критички приступ медијима, препознају и адекватно реагују на дезинформације, технике манипулације информацијама и друге изазове у онлајн медијском окружењу.
-
Унапређивање и ширење најбољих пракси из иновативних пројеката медијске писмености који узимају у обзир променљив медијски екосистем, премошћују културне, националне и језичке границе и јачају сарадњу између различитих региона Европе. Иновативни приступи могу обухватити нове или оригиналне идеје, методе, алате или начине спровођења, било у онлајн или офлајн окружењу.
-
Промовисање медијске писмености као средства за друштвену инклузију, грађански ангажман и отпорност на манипулације и покушаје утицаја на демократске процесе.
Предлози треба да буду засновани на анализи потреба циљних земаља и група које пројекат обухвата.
ЦИЉ И ОЧЕКИВАНИ РЕЗУЛТАТИ
Циљ позива је подршка иновативним прекограничним пројектима и праксама медијске писмености широм Европе, намењеним различитим друштвеним групама, као одговор на изазове стално променљивог дигиталног медијског окружења.
Позив ће резултирати:
-
стварањем или проширивањем прекограничних сарадњи за спровођење пројеката који примењују најбоље праксе преко националних, културних и језичких граница;
-
развојем и применом алата и иницијатива за медијску писменост, уз уважавање потреба специфичних циљних група, укључујући групе са ограниченим вештинама медијске писмености или приступом медијима;
-
подршком стручњацима за медијску писменост у прилагођавању њихових метода брзо променљивим медијским форматима и навикама коришћења медија.
ПРИХВАТЉИВЕ АКТИВНОСТИ
Следеће врсте активности су прихватљиве у оквиру овог позива:
-
Стварање и/или дистрибуција вишејезичног и/или мултикултурног материјала, укључујући интерактиван садржај, ради унапређења дигиталних вештина грађана, њиховог разумевања медијског пејзажа и отпорности на дезинформације и манипулације.
-
Развој алата за медијску писменост и других материјала намењених грађанима, едукаторима, креаторима садржаја и медијима, за све узрасте и друштвене групе или за специфичне циљне групе.
-
Развој иновативних решења за медијску писменост прилагођених садашњем и будућем медијском окружењу (пројекат може укључити израду прототипа, али се не сме искључиво фокусирати на ИТ развој).
-
Образовне активности за грађане, едукаторе и креаторе садржаја, укључујући размену најбољих пракси преко језичких, националних и културних граница.
-
Организација јавних догађаја и/или радионица за подизање свести и размену најбољих пракси.
-
Активности које воде локалне заједнице, са циљем прилагођавања и повећања доступности алата и материјала за медијску писменост.
ПРИХВАТЉИВИ ПОДНОСИОЦИ
Прихватљиви подносиоци су правна лица (приватна или јавна) која делују и регистрована су у државама које учествују у програму Креативна Европа.
Партнерски конзорцијум мора да обухвата најмање три партнера из три различите државе учеснице програма.
Конзорцијуми могу укључивати профитне и непрофитне организације, јавне институције (националне, регионалне и локалне), међународне организације, универзитете и образовне установе, медијске организације, истраживачке и технолошке институције, као и пружаоце технолошких услуга са искуством у области медијске писмености и дигиталних медија.
За овај позив обезбеђена су средства у укупном износу од 3.000.000 евра, која ће подржати пројекте у трајању до 24 месеца.
Максималан износ подршке је 500.000 евра по пројекту, а стопа суфинансирања износи 70% укупних прихватљивих трошкова.
КРИТЕРИЈУМИ ЗА ОЦЕНУ ПРОЈЕКАТА
Пројектни предлози се оцењују према четири категорије, уз минималан укупни праг од 70/100 поена:
-
релевантност у односу на приоритете: макс. 40 поена,
-
квалитет садржаја и активности: макс. 30 поена,
-
управљање пројектом: макс. 10 поена,
-
дисеминација: макс. 20 поена.
Пријаве се попуњавају и подносе онлајн путем портала Funding and Tenders Opportunities (FTOP).