К О Н К
К О Н К У Р С И
У Р С И
активан
Рок:   11.03.2026.

МЕДИЈСКА ПИСМЕНОСТ 2026

Отворен је позив за достављање предлога за Подршку медијској писмености за 2026. годину, са роком за подношење пројектних предлога до 11. марта 2026. године у 17:00 часова (CET).

Подршка за медијску писменост спроводи се у оквиру Међусекторског потпрограма, који, поред деловања у свим културним и креативним секторима (укључујући и аудиовизуелни), подстиче међусекторску сарадњу и иновације, као и активности у области информативних медија. Један од специфичних циљева потпрограма јесте јачање разноврсног, независног, слободног и плуралистичког медијског окружења, развој квалитетног новинарства и медијске писмености, чиме се негују слобода и уметничко изражавање, међукултурни дијалог и друштвена укљученост.

Предвиђена је подршка за сарадничке пројекте са јасно дефинисаним циљевима за унапређење медијске писмености, који се баве следећим приоритетима:

  • Пружање решења која грађанима омогућавају да развију критички приступ медијима, препознају и адекватно реагују на дезинформације, технике манипулације информацијама и друге изазове у онлајн медијском окружењу.

  • Унапређивање и ширење најбољих пракси из иновативних пројеката медијске писмености који узимају у обзир променљив медијски екосистем, премошћују културне, националне и језичке границе и јачају сарадњу између различитих региона Европе. Иновативни приступи могу обухватити нове или оригиналне идеје, методе, алате или начине спровођења, било у онлајн или офлајн окружењу.

  • Промовисање медијске писмености као средства за друштвену инклузију, грађански ангажман и отпорност на манипулације и покушаје утицаја на демократске процесе.

Предлози треба да буду засновани на анализи потреба циљних земаља и група које пројекат обухвата.

ЦИЉ И ОЧЕКИВАНИ РЕЗУЛТАТИ

Циљ позива је подршка иновативним прекограничним пројектима и праксама медијске писмености широм Европе, намењеним различитим друштвеним групама, као одговор на изазове стално променљивог дигиталног медијског окружења.

Позив ће резултирати:

  • стварањем или проширивањем прекограничних сарадњи за спровођење пројеката који примењују најбоље праксе преко националних, културних и језичких граница;

  • развојем и применом алата и иницијатива за медијску писменост, уз уважавање потреба специфичних циљних група, укључујући групе са ограниченим вештинама медијске писмености или приступом медијима;

  • подршком стручњацима за медијску писменост у прилагођавању њихових метода брзо променљивим медијским форматима и навикама коришћења медија.

ПРИХВАТЉИВЕ АКТИВНОСТИ

Следеће врсте активности су прихватљиве у оквиру овог позива:

  • Стварање и/или дистрибуција вишејезичног и/или мултикултурног материјала, укључујући интерактиван садржај, ради унапређења дигиталних вештина грађана, њиховог разумевања медијског пејзажа и отпорности на дезинформације и манипулације.

  • Развој алата за медијску писменост и других материјала намењених грађанима, едукаторима, креаторима садржаја и медијима, за све узрасте и друштвене групе или за специфичне циљне групе.

  • Развој иновативних решења за медијску писменост прилагођених садашњем и будућем медијском окружењу (пројекат може укључити израду прототипа, али се не сме искључиво фокусирати на ИТ развој).

  • Образовне активности за грађане, едукаторе и креаторе садржаја, укључујући размену најбољих пракси преко језичких, националних и културних граница.

  • Организација јавних догађаја и/или радионица за подизање свести и размену најбољих пракси.

  • Активности које воде локалне заједнице, са циљем прилагођавања и повећања доступности алата и материјала за медијску писменост.

ПРИХВАТЉИВИ ПОДНОСИОЦИ

Прихватљиви подносиоци су правна лица (приватна или јавна) која делују и регистрована су у државама које учествују у програму Креативна Европа.
Партнерски конзорцијум мора да обухвата најмање три партнера из три различите државе учеснице програма.

Конзорцијуми могу укључивати профитне и непрофитне организације, јавне институције (националне, регионалне и локалне), међународне организације, универзитете и образовне установе, медијске организације, истраживачке и технолошке институције, као и пружаоце технолошких услуга са искуством у области медијске писмености и дигиталних медија.

За овај позив обезбеђена су средства у укупном износу од 3.000.000 евра, која ће подржати пројекте у трајању до 24 месеца.
Максималан износ подршке је 500.000 евра по пројекту, а стопа суфинансирања износи 70% укупних прихватљивих трошкова.

КРИТЕРИЈУМИ ЗА ОЦЕНУ ПРОЈЕКАТА

Пројектни предлози се оцењују према четири категорије, уз минималан укупни праг од 70/100 поена:

  • релевантност у односу на приоритете: макс. 40 поена,

  • квалитет садржаја и активности: макс. 30 поена,

  • управљање пројектом: макс. 10 поена,

  • дисеминација: макс. 20 поена.

Пријаве се попуњавају и подносе онлајн путем портала Funding and Tenders Opportunities (FTOP).

Подели: