Феликс Балмоне: „AI је прилика да се укину техничке баријере и подстакне креативност“
Можете ли укратко описати свој пут од почетка своје каријере до настанка Chat3D-ja?
Најпре, имам 24 године, тако да бих рекао да је и даље почетак. Дипломирао сам пре свега неколико месеци, можда чак и неколико недеља. Развио сам свој први стартап у Француској када сам имао само 12 година. Патентирао сам једну од својих иновација, и то је заправо био почетак свега овога. Након тога, убрзо по завршетку средње школе, направио сам још један стартап који се фокусирао на hardware machinery. Дакле, сушта супротност ономе чиме се бавим данас. Оно што ме прати кроз мој рад је жеља за поједностављивањем процеса рада – било то у контексту Chat3D-ja или поједностављивању коришћења физичких 3D штампача.
Која је била иницијална идеја за софтвер који сте развили, тј. визија за Chat3D?
Сама идеја за софтвер настала је кроз читање истраживачких радова који су објављивани. Идеја вештачке интелигенције нам се чинила интересантном, као и тренд AI-генерисаних фотографија. Помислили смо да би то могла бити следећа велика ствар. Не постоји нека посебна прича иза тога. Обојица смо имали искуства у раду са 3D штампачима, тако да нам је било познато колики проблем људи имају са прављењем 3D модела. Имали смо жељу да тај процес поједноставимо и учинимо доступнијим. Сматрали смо да вештачка интелигенција може драстично побољшати начин на који људи користе технологију. Када користите софтвер попут Photoshop-а, ви интерактујете са графичким интерфејсом програма. Ми верујемо да ће у једном моменту вештачке интелигенције моћи директно да интерактује са нама, уместо да ми управљамо њом.
Где се Chat3D тренутно највише примењује?
Тренутно се Chat3D највише користи у креативним индустријама. Примарно су то филмски студији за анимацију, VR компаније за имерзивна искуства и видео игрице.
На који начин планирате даље да развијате Chat3D?
Недавно смо завршили са процесом прикупљања средстава. Није још озваничено, али је на том путу. Тренутно смо у процесу запошљавања већег броја људи, посебно у домену machine learning-а и инжењерства. Циљ нам је да се издвојимо као лидери у generative 3D домену, барем у оквиру Европе. Тако да нам је од посебне важности да испоштујемо све законе и регулације које се односе на заштиту интелектуалне својине.
Како је изгледао процес прикупљања средстава и привлачења инвеститора?
Иако смо имали олакшицу због атракције и тренда вештачке интелигенције и даље је тај процес био поприлично изазован. Инвеститори су видели добру прилику у нашем стартапу, због кризе кроз коју је у том моменту пролазила индустрија видео игара. Нашу идеју су видели као решење за проблеме са којима се индустрија суочавала. Са друге стране, Француска је у том периоду пролазила кроз значајне политичке реформе, и економска ситуација није била идеална. Прилике су биле непоуздане, али смо након неког времена успели све да реализујемо.
Које регулације сматрате да се требају имплементирати у контексту вештачке интелигенције?
Када говоримо о вештачкој интелигенцији постоје разлике. Имамо general AI који се, на пример, користи у дроновима и за многе различите сврхе. Оно чиме се ми бавимо односи се на generative AI, који спада у подгрупу вештачке интелигенције чија је примарна сврха генерисање садржаја. То могу бити deepfake-ови, који су веома етички проблематични. Ми конкретно не видимо вештачку интелигенцију као засебан ентитет, већ као технологију која може унапређивати производ. У том смислу, желимо да користимо вештачку интелигенцију као начин усавршавања постојећих алата. Са етичке позиције, оно што сматрам да је веома битно – барем у Европи и на Западу – јесте осигуравање да вештачка интелигенција подлеже регулацијама и правилима ауторских права.
На који начин ће коришћење AI модела утицати на процесе продукције и специфично гејминг индустрију?
Мислим да одговор на то питање има два нивоа. Већина људи, који су део индустрије, верују да ће доћи до укидања радних места. По мом мишљењу то није прва ствар када говоримо о утицају вештачке интелигенције на тржиште. Из нашег искуства веома мали број студија заправо има за циљ смањење радних места, али сматрам да ће до ове промене неминовно доћи због промене саме индустрије. Кроз интеграцију вештачке интелигенције различитим алатима, креативност ће бити олакшана већем броју људи. Ми верујемо да ће вештачка интелигенција допринети ослобађању креативног процеса од софтверских интерфејса који многим људима отежавају реализацију својих идеја. Према мом мишљењу вредност уметника не лежи у алату који користи, већ у креативности коју има. Са друге стране, сматрам да ће студији постати мањи и, уз праве алате, постати ефикаснији у продукцијском контексту. Верујем да се кроз интеграцију вештачке интелигенције различитим алатима може значајно побољшати целокупна ефикасност и квалитет производа који настаје.
Интервју водила Анамарија Маринковић.